Evelinas

20 år. Lyssnar på Håkan, Säkert, År&dar, SeLest och Maggio såklart. Gillar te och katter. Är feminist. Tränar gymnastik och spelar teater.

Tågluff 2015

Publicerad 2017-03-02 22:01:49 i Evelina,

17 augusti 2015. En måndag. Vi vaknar upp i min lilla studentlägenhet i Masthugget, Göteborg. Väskorna nogrannt och sparsamt packade. Evelina ligger bredvid mig, jag är klarvaken trots allt klockan är runt 05. Idag ska vi åka på tågluffen som vi planerat ett halvår. Vi har våra interrailkort, en planerad rutt och packade väskor.

När vi tar spårvagnen mot centralstationen håller solen på att gå upp, himlen är blå och luften är lätt. Den känslan där och då är svår att beskriva, det spritter i kroppen och vi kan inte riktigt fatta att vi faktiskt är på väg. Vi möter knappt någon på vägen och Göteborg är ovanligt tyst. Det känns som att hela världen står stilla. Det gör den nog inte, det är nog jag som har tunnelseende.

Till vänster har vi mig, Evelina och till höger står min bästis Evelina. Ja, det var många på luffen som tyckte det var spexigt att vi har samma namn. Vad ska jag säga, är man bästisar så är man liksom.

Första stopp: Berlin, Tyskland. Tanken var att ta nattåg, snälltåget, men det går visst bara vissa delar av sommaren och slutade gå 13 augusti, bra grej att hålla koll på! Istället kom vi fram till Berlin runt 21 efter föresenade tåg och en del stress. Det var alldeles mörkt när vi skulle hitta till hostelet vi bokat. Efter lite letande och felåkande med tunnelbana kom vi fram vilket var en sjuk lättnad. Vi tog varsin öl och letade wifi en stund innan vi hälsade på våra rumskompisar och kröp ned i varsin säng. I Berlin spenderade vi en natt och en dag, därför tog vi faktiskt  en hop-on-hop-off på dagen. Det var vi och alla pensionärer och visst är det inte det roligaste sättet att upptäcke en ny stad, men har du kort om tid och vill hinna se så mycket som möjlig så är det helt klart värt!

Stopp två: Budapest, Ungern. Livets stad alltså, som vi trivdes här! Billig mat, billig öl, billigt boende och så mycket att se! Vi bodde på hostel Marco Polo med 10 andra backpackers från olika delar av världen, allt från Kanada och Brasilien till Spanien och Italien. Det bästa med Budapest, förutom att strosa omkring i olika stadsdelar, var definitivt utsikten från The Citadella. Både jag och Evelina är fans av vyer, och vilken vy alltså. Väldigt många trappsteg för att komma upp dit men oj vad värt! Ingen av oss ville nog lämna den platsen, men magarna ropade efter mat och tog oss ner.
Budapest är känt för sina speciella badhus vilket vi såklart ville uppleva. Vi åkte till Gellertbadet som ska vara Budapests finaste bad och det var verkligen vackert. Gällande själva badandet var det värt ett besök, men vi kände att det var lite väl överskattat. Kanske missade vi någon del. Det som var olika pooler med olika värme, kallaste var 18 grader och där kände vi oss nästan som hemma igen, samt olika typer av bastuar.
I Budapest åkte vi också ut till Margaretaön som ligger mitt i Donau. Här kan man strosa omkring, fika eller äta på uteserveringar, cykla, hyra mopedbil eller som vi, och alla pensionärer, åka mini-tåg runt ön.
Budapest uteliv ska tydligen också det vara extraodinärt. Viktigt dock är att kolla upp vart ni ska. Vi var tipsade om en grym skybar men det finns tydligen flera. Den skybaren vi gick till var väldigt nice utseendemässigt men efter att träffat ett gäng där som kände till stället visade det sig att det var ett ganska lame förfestställe.
Hur som helst, Budapest får fem av fem. Det är definitivt ett ställe jag vill åka tillbaka till igen och ett ställe som du borde ha med på din rutt genom Europa.

Stopp tre: Ön Krk, Kroatien. H E R R E G U D vilken vacker ö. Det enda vi gjorde här i tre dagar var att chilla sönder. Här hade vi det bästa wifi:et och om kvällarna njöt vi av att kunna ligga inne i sängen och slösurfa och facetimea med familj och vänner. Vi bodde i ett rum om cirka 6kvm med fyra andra personer. Det är en märklig grej det där med hostel och att bo med fullt främmande människor, men det gick över förväntat bra! I Kroatien solade, badade och åt vi mat. Det var typ det vi gjorde och det var så skönt. Vi bodde på världens mysigaste hostel bland massa snirkliga hus i sten med olika färger. Det var varmt varje dag och vi åt frukost på hostelets uteservering varje dag vilket var alldeles för härligt. Dock blev vi ganska rastlösa  efter ett tag. Både jag och Evelina ville tågluffa just för att upptäcka och utforska nya städer, men visst var det skönt att bara få landa, läsa böcker, lyssna på podcasts och ta det lugnt också.

Stopp fyra: Bled, Slovenien. Det här stället MÅSTE ni åka till. Ganska dyrt eftersom det är ett jättelitet turistställe men helt klart så värt det. Här är enda stället som vi faktiskt verkligen kände att vi ville stanna längre. Vi hann göra nästan allt vi ville men det blev stressigt. Bled är en sjö med alldeles klargrön-blått vatten. Mitt i sjön ligger en liten ö med en medeltida kyrka och en restaurang. Här finns enbart roddbåtar eftersom motorer är förbjudet. När vi kom till Bled var det seneftermiddag, vi var trötta och orkade inte gå eller åka kollektivt så vi tog en taxi. I taxin frågade chauffören vad vi ville göra varpå jag svarade något i stil med att vi gärna ville hinna med att rida men att vi hade ganska tight om tid eftersom vi bara skulle stanna ett dygn. Han ringer ett samtal och två timmar senare satt vi på varsin hästrygg. Detta var helt magiskt alltså. Regnet låg i luften, skogen var så grön och runt om oss såg vi alptopparna. Att sitta på varsin häst och och lyssna på tystnaden var verkligen något alldeles extra.
Dagen därpå startade vi dagen med att vandra runt sjön och fundera på hur vi skulle hinna göra allt vi ville. När vi kommit runt sjön bestämde vi oss för att åka till Vintgar. Vintgar är en ravin full med vackra forsar och vattenfall. Sträckan var bara 1.5km lång men den kändes definitivt längre då det fanns så mycket att se. Man vandrar längs smala träbroar och måste ibland trängas mot bergväggarna för att komma förbi varandra. När vi kom tillbaka från Vintgar tog vi en roddbåt tillsammans med alla pensionärer (ja vi hängde mycket med pensionärer hela resan) över till den lilla ön och vandrade runt där. Det är svårt att besrkiva men det var verkligen SÅ vackert överallt. Var en än vände sig fanns det något att se. När det närmade sig kvällen tog vi ett dopp i sjön som tydligen är något en måste göra när en är vid Bled. Vi flöt omkring en stund innan vi gick hemåt för kvällsmat innan vi skulle ta nästa tåg till Nice.

Stopp fem: Nice, Frankrike. Alltså tåget från Bled till Nice kan varit det värsta vi åkt med. Tre byten och en sjukt svettig tågkupé med fyra andra personer. Om vi sov mycket? Nej inte så. Men fram kom vi och Nice var varmt, vääldigt varmt. Här hade vi nog vårt enda riktiga breakdown. Svettiga, hungriga och vilsna letade vi efter vårt hostel (som vi gick förbi två gånger :))))) ). När vi väl kom fram blev vi uppgraderade från vårt tolvmannarum till eget rum med egen toalett/dusch och balkong (!!!). Här var vi ganska trötta på att bo med massa randoms och det var SÅ GÖTT att få vara lite ifred. På det här hostelet fanns även ett kök och vi, som var ganska trötta på köpmat, lagade all mat själva. Efter allt vandrade i Bled blev Nice stället där vi bara tog det lugnt. Vi låg på stenstränderna hela dagarna, masade oss ut i vattnet för att svalka oss, åt mängder med vattenmelon, lagade fredagstaco och hängde med andra backpackers. Det bästa med Nice var definitivt vår balkong. På den åt vi alla mål mat. Efter ett par dagars vilar och en tripp till Monaco kände vi oss ganska klara med Nice och åkte vidare.

Stopp sex: Paris, Frankrike. Här mötte vi upp en kompis till mig och flyttade in i lägenheten hon hyrde för ett par dagar. Efter några dagars vilande i Nice påbörjades strosandet igen. Vi åt nästan uteslutande thaimat, förutom till frukost. Satt under Eiffeltornet och drack vin, vandrade i Monte Marte och köpte macaroons, gick upp till Sacre-Coeur och njöt av ännu en vy, drack öl om kvällarna, stannade till vid Notre Dam, tittade på gatudansare, besökte Moulin Rouge, åke tunnelbana, åt crêps med nutella och banan, stannade inne och tittade på Aladdin, badade fötterna i en fontän och fikade en massa.

Stopp sju: Amsterdam, Nederländerna. Amsterdam, vårt sista stopp och staden vi shoppade sönder i. Förutom Primemark fanns en mängd olika butiker som vi strosade igenom flera varv i jakt på sneakers. Förutom att shoppa valde vi att cykla runt en dag. LIVSFARLIGT. Alltså cykel- och mopedtrafiken i Amsterdam är sjuk. Hur som helst hamnade vi i en park där vi satt ett par timmar och spelade kort. Vi åt givetvis belgisk våffla med nutella och jordgubbar, börjar än idag dreggla så fort jag tänker på den. Mmmmmm. Sista dagen besökte vi Anne Franks museet vilket var så bra och så jobbigt. Det var inte helt lätta vi gick därifrån om man säger så. Vi fick kö länge för att komma in, men gör det, det var verkligen värt det.

Efter det här började vi resan hem igen vilket kändes både skönt och tråkigt. Vi var iväg nästan tre veckor och när vi passerade gränsen mellan Danmark och Sverige kändes ändå en liten lättnad i allt det trista med att resan var över. Det bästa av allt, att äntligen få tillgång till svenskt nätverk alltså! Vi kom hem sent på kvällen med så mycket att berätta för våra nära och kära. Vi båda är SÅ glada att vi gjorde den här resan. Den gav, förutom en massa fina minnen och upptäckt av nya städer, en känsla av att en faktiskt kan göra saker om en vill.
Så var livet härligt hela tiden vi var iväg? Nej, självklart inte. Vi hade förvånasvärt få breakdowns men visst kom dom. Men det löser sig alltid. Det blev vårt motto för resan: Det löser sig!

Viktigt att tänka på om du ska tågluffa:
Man klarar så mycker mer än man tror.
Boka hostel innan ni kommer till ny stad, det underlättade så mycket för oss.
Försök åka så mycket nattåg som möjligt
Filma och fota MYCKET. Jag är så tacksam idag att jag gjorde det, det är fantastiskt att kunna ta fram en grå dag.
Packa lätt, du behövder mindre än vad du tror! Jag använde max två tredjedelar av alla kläder jag packat med.
Ta med en tygpåse, perfekt pga tar lite plats och fyller mycket när du väl ska använda den.
Hitta en bra reskompis!!
Var beredd på att vara flexibel och spontan, som sagt, det löser sig!